Mistä löydät voittajaosakkeet ennen muita ja ajatuksia Teslasta

Kirjoitus sisältää affiliate linkkejä.

Vanha sijoitusviisaus kuuluu "tee mitä kaikki muut tekevät, mutta tee se ennen muita". Olipa tosi hyvä neuvo, koska kristallipalloni on hukassa. Kunnon kontraajat, jotka ottavat näkemystä olettaen markkinoiden olevan väärässä, ovat kovahermoista sakkia. Vaarana on tarttua putoavaan puukkoon tai sitten musta joutsen ilmaantuu paikalle ja murentaa hyvin perustellun sijoituspäätöksen pohjan. 

Trendi on frendi. Sijoitusviisaus sekin. On hienoa hypätä nousevan osakkeen kelkkaan ja olla kyydissä. Itse pitää päättää milloin hypätä kyydistä pois. Selaa nyt sitten kaikki arvopaperit mitä välittäjäsi mahdollistaa hankkia ja poimi sieltä lupaavimmat helmet, niin kokopäivätyöhön verrattava aika tai asiantuntemus ei riitä. 

Onneksi on alustoja, jotka mahdollistavat arvopaperien filtteröinnin oman mielen mukaan; Nousevat tähdet tai vakaat osinkojyrät ja kaikki muut kategoriat taivaan ja maan väliltä löytyvät helposti jos käytössä on kunnon sijoitusalusta. Suomalaiset sijoitusalustat normipankeista sijoittaja.fi-palveluun ovat puutteellisia. Ne eivät valitettavasti löydä kuin murto-osan maailman arvopapereista. Ne lupaavimmat ja tunnetuimmat  nousevat tähdet ilmestyvät Suomi-alustoille vasta siinä vaiheessa, kun ne ovat olleet Amerikassa jo kaikkien tiedossa ja ostettuina hyvän aikaa sitten. Suomisijoittaja on armotta jälkijunassa.

Amerikassa kaikki on suurempaa ja sijoittajia palvelevia alustoja on useitakin. Motley Fool, Zacks, erlilaisia tekoälyyn perustuvia palveluita (Danelfin), joilla ei ole vielä kovin pitkää historiaa ja suosikkini Seeking Alpha. Kaikissa on hyvät ja huonot ominaisuutensa. Huonoin on tietenkin se, että palvelu maksaa. Parhaassa tapauksessa palvelu kuitenkin maksaa itsensä takaisin hyvin nopeasti.

Käyttämäni Alpha Picks toimii erinomaisesti bull-marketissa. Laskumarkkinassa heikommin. Se on myönnettävä. AP löytää nousussa olevia osakkeita oikein hyvin, mutta AP haluaa varmistaa osakkeen vahvuuden siten, että osake on ollut parhaassa Strong Buy-luokituksessa 75 peräkkäistä markkinapäivää. Alpha Picks korostaa momentumia ja osake on voinut nousta ja pitkään ennenkuin Alpha Picks suosittelee sitä. Silti osakkeen fundamentit päivitetään joka päivä, joten jos osake on noussut 100%, se voi olla "halvempi" kuin aiemmin, koska osakkeen fundamentit vain parantuvat. 

Huhtikuun "Liberation Dayn" ja sitä edeltävistä Trumpin sekoiluista seuranneesta markkinaromahduksesta ei selvinnyt kukaan ilman osumaa ja myös Alpha Picks-osakkeet laskivat, jotkut jopa selvästi enemmän kuin markkinat kokonaisuutena. Usein eniten nousseista osakkeista otetaan voitot kotiin, kun pelätään markkinaromahdusta ja näin kävi monelle Alpha Picks-osakkeellekkin. Mutta niin vain sieltä on ryömitty plussan puolelle ja komeasti, vaikka kurssilaskut olivat jopa yli 50% luokkaa. Ja nyt on vasta kesäkuu! 

Yleensä osakepoimintapalvelut löytävät helpommin datapisteet, jotka ennakoivat kurssinousua kuin laskua. Osakkeet ovat kuitenkin 80% ajasta nousussa ja vain 20% ajasta laskussa. Toki Strong Sell suosituksiakin löytyy perustelujen kera Seeking Alphan sijoitusuniversumista. Sekin voi auttaa sinua pääsemään eroon ns. dead moneysta ja pääomaa vapautuu johonkin tuottavampaan. Oman empiirisen kokemukseni mukaan osakepoimintapalvelut toimivat paremmin nousu- kuin laskumarkkinassa. 

Annan pari esimerkkiä:

1. AppLovin Corporation (APP). Alpha Picks suositteli osaketta jo marraskuussa 2023 n. 40$ kappalehintaan. Hinta kävi yli 500$ helmikuussa 2025. Sieltä tultiin tänä keväänä alas hipomaan 200$ hintaa. Tätä kirjoittaessa APP on noussut 418 dollariin. Suositus on Strong Buy. APP on muuten toinen Alpha Picksin tenbaggeri Super Micro Computerin lisäksi. SMCI poistui salkustani lopulta 700% voitolla, enkä ole katsellut taakseppäin. APP siellä vielä kasvaa korkoa. Suomalaisessa sijoitusskenessä KUKAAN ei puhunut AppLovinista YHTÄÄN MITÄÄN vuonna 2023. Olen käsitellyt AppLovinia aiemmassa blogikirjoituksessani.

2. Credo Technology Group Holding Ltd. (CRDO). Alpha Picks suositteli sitä jälkeenpäin katsoen onnettomaan aikaan 3.2.2025 70$ hintaan/osake. Siitä viikko pari eteenpäin alkoi alamäki ja heikoimpia alkoi hirvittää. Huhtikuussa osake maksoi enää karvan verran päälle 30$. Tilanne nyt kesäkuussa 76.90$. Ällistyttävä toipuminen.

3. Argan Inc. (AGX). Alpha Picks suositteli osaketta 15.10.2024 ja nousua on kertynyt runsaassa puolessa vuodessa 100%. AGX koki myös 30% laskun nerokkaan presidentti Donald Trumpin aloittaessa toimeenpanemaan tariffiuhkauksiaan, mutta on toipunut upeasti.

Kun paniikki iskee markkinoille, siltä ei säästy mikään ja minuakin ahdisti niin, että tunnustan kevennelleeni salkkua, koska ajattelin että käteistä täytyy hankkia sitä tilannetta varten, että Trump yksinkertaisesti tuhoaa USA:n ja koko maailmantalouden siinä sivussa. Ukrainan presidentti Zelenskin kiusaaminen Oval Officessa sai minultakin karvat nousemaan pystyyn ja ajattelin, että nyt maailma muuttuu niin ennalta-arvaamattomaan suuntaan, että on paras pelata varman päälle.

Siliti kaikkia näitä edellämainittuja kalliiltakin tuntuvia kasvuosakkeita yhdistää vahvat fundamentit mitä Seeking Alpha korostaa. (Valuaatio, kannattavuus, kasvu, analyytikoiden suositukset ja momentum). Ja kun paniikki väistyy, niin sijoittajat palaavat aina osakkeisiin, joilla on vahvat fundamentit. Ja näin on käynyt taas. CRDO hyötyy AI- ja verkkoinfrastruktuuritrendistä, AGX energiainfrastruktuurin uudistuksesta ja APP tekoälypohjaisesta mobiilimainonnan tehostumisesta. Kaikilla kolmella on vahva tase, kannattava liiketoimintamalli ja selkeä kasvuajuri – yhdistelmä, joka tukee hyvää pitkän aikavälin arvonnousupotentiaalia. (Osakkeiden hinnat 9.6. kun tätä kirjoittelin)

Kaiken Trumpin aiheuttaman paniikin keskellä sijoitusharrastustani helpotti se, että salkkuni on hajautettu mahdollisimman laajalti. Osinkoja tuli ja se auttoi kestämään pahinta hermopainetta ja defensiiviset osakkeet yliperformoivat paniikin keskellä. Tupakkaosakkeet, Philip Morris, British American Tobacco ja Altria ovat nousseet 50-100% vuodessa osinkotuoton ollessa ostettaessa 5-8%. Ja Helsingin pörssikin on pärjäillyt pitkästä aikaa varsin mukavasti.

Alpha Picks suosittelee voittajaosakkeita ja AP portfolio onkin peitonnut SP&500-indeksin kolminkertaisesti toimintansa alusta kesästä 2022. Alpha Picks sopii sijoittajalle, joka haluaa saada sijoitusideoita ilma omaa pohdintaa ja tutkimusta aiheesta. Voit sitten itse päättää haluatko sijoittaa osakkeeseen vai et. Kaikki Alpha Picks osakkeet eivät tuplaa muutamassa kuukaudessa. Sellaista palvelua ei ole olemassakaan, joka onnistuu aina ja kaikessa. Alpha Picks on nyt 20% kesäalessa hintaan 399$/vuosi. Tarjousaika 11.6.-4.7.2025. Tarjouksen voi lunastaa klikkaamalla kuvaa.

 

Seeking Alpha Premium on palvelu, joka antaa sinulle pääsyn yli 4000 arvopaperin analysointiin, joita voit filtteröidä halusi mukaan. Eli jos aikaa ja halua riittää tehdä omaa tutkimusta ja löytää voittajaosakkeet ennen Alpha Picksiä, Seeking Alpha Premium on tähän tarkoitukseen loputon aarreaitta. Yksinkertaisen osta, myy, pidä suosituksen lisäksi arvopapereista löytyy kaikki mahdolliset tunnusluvut sekä AI-yhteenveto arvopaperista. Varmasti löydät jotain mielenkiintoista, mitä salkustasi puuttuu. Poimi Seeking Alpha premium alehintaan 239$/vuosi klikkaamalla alla olevaa kuvaa.

 

 

Tarjolla on myös Alpha Picks ja Seeking Alpha Premium paketti hintaan 638$/vuosi tästä. 20% alennus siinäkin. Minulla on käytössä molemmat ja tiedon lisäksi olen saanut jopa ystäviä näiden alustojen käyttäjistä. Ajatustenvaihto heidän kanssaan on ollut myös erittäin arvokasta. Seeking Alphassa on myönteinen ilmapiiri ja käyttäjät auttavat toisiaan. Minullekkin eräs täysin tuntematon kaveri suositteli kannabisosaketta, joka oli nousussa ja tein sillä 60% voiton. Tietysti valittajia on aina joukossa, jotka ostelevat Alpha Picks- suosituksia ja itkevät, kun ne ovat menneet viikossa 10% alas. Moni Alpha Pick on tippunut alussa ja joskun arvonnousua on voinut joutua odottamaan kauankin, mutta usein kärsivällisyys palkitaan. Klikkaa tarjous alla olevasta kuvasta.

 


Suomi-sijoittajan tuottoja on laimentanut Yhdysvaltain dollarin heikkeneminen euroa vastaan yli 10% ja tietenkin se harmittaa. Toisaalta nyt USA-osakkeita saa vahvemmalla eurolla halvemmalla ja Seeking Alpha-tilauksetkin ovat edullisempia kun euroilla maksat. Minullakin painopiste on suuntautunut Yhdysvallosta poispäin Eurooppaan ja kehittyville markkinoille, mutta Yhdysvalloista löytyy kuitenkin edelleen mailman parhaat ja innovatiivisimmat yhtiöt ja niiltä markkinoilta ei voi olla kokonaan pois. Valuuttakurssikin muuttuu ajansaatossa takaisin kohti vahvempaa dollaria, ellei Trump yksinkertaisesti tuhoa luottamusta Yhdysvaltoihin ja dollariin valuuttana. Vaikeita aikoja voi olla edessä, mutta osakemarkkinat ovat AINA korjanneet ylöspäin, eikä itse asiassa Yhdysvalloissakaan olla kovin kaukana ATH-lukemista.

Oma sijotussalkkuni on kehittynyt kahtalaisesti. Toisaalta voittajaosakkeita on löytynyt. SMCI ja AppLovin parhaina esimerkkeinä, joista en olisi IKINÄ kuullut ilman Seeking Alphan palveluja. Esimerkkejä on muitakin: OPFI 85%, RCL 100% (jo myyty), CLS yli 100%, UBER 118%, PSIX 57%, POWL 200% ym...  

Toisaalta isot REIT-sijoitukseni ovat kärsineet. Tästä vuodesta piti tulla Yhdysvalloissakin koronlaskujen vuosi, kun inflaatio näytti rauhoittuvan. Mutta Trumpin tariffit ovat inflatoorisia ja FED ymmärrettävästi haluaa katsoa, mille tasolle tariffit asettuvat ja miten ne vaikuttavat Yhdysvaltojen inflaatioon. Korkea korkotaso on velkavivutetuille REIT-yhtiöille myrkkyä, joten arvonlaskua on tullut. Laadukkaita REIT-yhtiöitä saa nyt kuitenkin kohtuuhintaan ja aionkin lisätä kun mahdollisuus koittaa vaikkapa Nordean osakesäästöpäivänä. Alpha Picks ei suosittele REIT-yhtiöitä, koska heidän algoritminsa ei ole siihen sopiva, mutta Seeking Alpha Premiumista löytyy useitakin REIT-sijoittamiseen erikoistuneita investointifoorumeja, joilla on mallisalkut + päivittäistä artikkelitykitystä tälläkin saralla.

Rahaa olen nostanut pitkin alkuvuotta arvo-osuustileiltä myös käyttelytilille, koska talon isompi remontti alkaa olla ajankohtainen ja palkasta on hankala säästää, kun kaikki on 20% kalliimpaa kuin muutama vuosi sitten, mutta palkka ei. Oma sijoitusvarallisuuteni on siten kärsinyt, mutta kuitenkin kasvanut vuoden takaisesta. Varsinkin, kun kuulun niihin idiootteihin, jotka eivät tajunneet myydä Nestettä hyvän sään aikaan. Tenbaggeri on muuttunut tuplaajaksi. Nesteen "kilpailuedut" murenivat yllättävän nopeasti enkä tajunnut myydä, kun ajattelin, että eihän sentään noin halvalla myydä "kasvuyhtiötä". Paha virhe. Ehkä pohjat Nesteen osalta on nyt nähty ja pientä korjausta ylöspäin on odotettavissa, mutta ATH-lukemiin en enää usko seuraavaan kymmeneen vuoteen. 

Miksi ylipäätään tavoittelen ylituottoa? Säännöllinen säästäminen kuukausittain tuo markkinoiden keskituoton ja se ei ole huono, mutta laskelmista unohdetaan usein inflaatio ja verot. Siksi ylituottoa on hyödyllistä tavoitella vaikkapa osalla sijoitusomaisuudella. Minäkin annan kuukausisäästöjen pyöriä, mutta osalla varallisuudesta tavoittelen markkinatuottoa parempaa tulosta. Seeking Alpha on auttanut minua löytämään osakkeita, joilla ylituottoa on tehty. Itse en olisi niitä löytänyt piste.

Sijoitusomaisuuttani en ala listaamaan, koska rivejä on paljon ja moni on maksumuurin takana olevaa tietoa, mutta joitain nimiä on tässäkin tekstissä vilahdellut. Aikaisemmasta salkkupäivityksestä saa yleiskuvan mitä arvopapereita omistan. Suomi-ja Eurooppa yhtiöt, rahastot ja ETF:t ovat edelleen kuvioissa mukana kuten SP&500 ETF ja sijoitusasunto-omaisuus.  Yhteensä nettosijoitusomaisuus n. 250 000€. Nousua vuodentakaisesta n. 30 000€. Elää hieman käteispainon muuttuessa, mutta iso osa käteisestä menee välttämättömään ja liian kauan lykättyyn remonttiin. Eli laskua on odotettavissa, mikäli osakekurssit eivät jatka nousuaan. Asuntosijoituksista on velkaa. Osakesijoituksista ei. Oma asunto ym. muu arvokkaampi kuten autot eivät ole mukana laskelmassa. Remontti toisaalta nostaa oman asunnon arvoa, mutta pidetään se nyt ulkona näistä laskelmista, kuten aiemminkin.

Disclaimer: Seeking Alpha ei ole sijoitusneuvoja eikä ota vastuuta tappiollisista sijoituksista. Historiallinen tuotto ei ole tae tulevasta. Jokainen sijoituspäätös on omasi. 

Sitten Teslasta. Teslan valuaatio on hankala rasti. Eteenpäin katsova P/E on yli 150. Hälytysmerkki! Varsinkin kun Tesla ei ole enää mikään kasvuyhtiö. Automyynti on suorastaan romahtanut Euroopassa, joka vastasi n. 1/3 yhtiön myynnistä. Kiinassa paikalliset kilpailijat kärjessä BYD on laskenut hintojaan ja Teslan myynti on laskenut sielläkin yli 10% ja paine laskea hintoja Kiinassa kasvaa. Yhdysvalloissa ollaan vielä myynnin osalta flattina, mutta Trump vei juuri "suuressa kauniissa" budjettiesityksessään 7500$ tuet pois sähköautojen ostajilta, joten vaikutus on väistämättä negatiivinen sielläkin. 

Miten Trumpin ja Muskin julkinen riita vaikuttaa asiaan, en tiedä. Mutta tuskin liberaalit amerikkalaiset ryntäävät laumoittain takaisin Tesla-ostoksille. Niin paljon pahaa verta Elon Musk on jo aiheuttanut Trumpin hallinnossa puoli vuotta sekoiltuaan. Pahiksesta ei muututa hyvikseksi tuosta vaan. Automyynti eikä poliittinen lisäarvo ei siis puolla tähtitieteellistä kasvuyhtiön arvostustasoa.

Miksi Tesla sitten on arvostettu noin korkealle? Elon Musk on vuosikausia lupaillut tuovansa AI:n niin autoihin kuin humanoidirobotteihinkin. Lupaukset eivät ole koskaan realisoituneet. Kovalla kohinalla on nyt tuotu julkisuuteen, että Tesla aloittaa robotaxipalvelun Austinissa Texasissa 12.6.2025. Nytkö se sitten viimein on totta? Teslat ajavat itsestään ja niitä voi käyttää takseina ja omistajatkin voivat vuokrata parkkipaikalla seisovia autojaan rahaa tuottaviksi takseiksi. Alku on pieni n. 10-12 autoa, mutta Musk uhoaa määrän kasvavan miljoonaan ja useisiin kaupunkeihin ensi vuoden loppuun mennessä. Tutkitaanpa voiko tämä väite pitää paikkansa. 

Teslan pahin kilpailija robotaxipalveluissa on Googlen omistama Waymo. Waymo ei ole vielä kannattava, mutta se etenee turvallisuus edellä. Auto on kallis ja vielä kalliimpi kaikkine sensoreineen ym. härveleineen (ehkä n. 250 000$). Google kirjaakin Waymon taseeseen vielä kulueränä, mutta pikkuhiljaa tekniikka halpenee ja Waymon autoista tulee edullisempia. Tesla menee kustannus edellä. Normaali 30 000-50 000$ maksava Tesla kykenee robotaksipalveluun ominaisuuksilla, jotka siinä on vakiona ja se on kannattavaa heti - vai onko? 

Autonomisen ajamisen tasot ja Teslan haasteet

Tässä käsitellään autonomisen ajamisen eri tasoja SAE-luokituksen mukaan (tasot 2–5). Olen joutunut käyttämään AI:ta apuna, jotta ymmärtäisin autonomisen ajamisen tasot. En ole insinööri.

  • Taso 2: Puoliautonominen ajaminen
    Tesla FSD (Full Self-Driving) on tällä hetkellä tällä tasolla. Kuljettajan on seurattava tietä ja pidettävä kädet ratin ulottuvilla valmiina ottamaan ohjat välittömästi. Tesla luottaa kameroihin ja ohjelmistoon. Ei Lidariin, josta myöhempänä.

  • Taso 3: Osittain autonominen
    Autot voivat ajaa itsenäisesti, mutta kuljettajan on oltava valmiina ottamaan ohjat — ei kuitenkaan heti. Tällä hetkellä vain muutama auto (Mercedes, BMW, Honda) tarjoaa tämän teknologian rajoitetusti.

  • Taso 4: Riittävän autonominen (robotaksit)
    Autot ajavat täysin itsenäisesti tietyillä ennalta määritellyillä reiteillä (geoaidattu ympäristö). Kuljettajaa ei tarvita, mutta reitit, alueet ja olosuhteet ovat rajoitettuja. Teslan kilpailija Waymo on tällä tasolla ja ajaa 250 000 maksettua kyytiä viikossa jo nyt ja kasvaa uusiin kaupunkeihin koko ajan. 

  • Taso 5: Täysin autonominen
    Teslan visio robotaksista vaatii tätä tasoa: Ajaminen missä tahansa, milloin tahansa ja missä tahansa olosuhteissa täysin ilman ihmisen valvontaa. Mielestäni tämä on vielä pitkään teknologisesti mahdotonta. Tähän ei Waymokaan pysty ja Waymolla on vuosikausien etumatka Teslaan verrattuna.

Tesla FSD on erinomainen tason 2+ järjestelmä, mutta se ei voi saavuttaa tasoa 5, jota Teslan strategia edellyttää. Se ei myöskään ole tasoa 4, jota käytetään robottitaksipalveluissa, koska sitä ei ole rajattu tietyille alueille (geoaidattu). Ajatus siitä, että Teslalla olisi satoja tuhansia tai jopa miljoona autonomista robottitaksia ensi vuoden loppuun mennessä, ei ole realistinen. Tällainen määrä edellyttäisi valtavaa investointia — arviolta noin 30 miljardia dollaria — ja myös yksityisomisteisten ajoneuvojen sisällyttämistä laivastoon. Lisäksi palvelun pitäisi laajentua valtakunnallisesti, ohittaen paikalliset luvat ja sääntelyvaatimukset Yhdysvalloissa Euroopasta puhumattakaan. 

Elon Musk on myös itse kertonut, että Teslan robottitaksipalvelun alkuvaiheen käyttöönotto Austinissa tulee olemaan jollain tavalla geoaidattu eli rajoitettu tietyille alueille. Lisäksi robottaksien toimintaa valvotaan ja ohjataan etäyhteyden avulla, mikä viittaa siihen, ettei järjestelmä lähellekkään ole täysin itsenäinen.

Teslan robotaksit eivät nykyisellään pysty selviytymään monista käytännön ajotilanteista ilman ihmiskuljettajaa. Esimerkiksi ne eivät voi avata portteja suljetuilla asuinalueilla, ajaa ohjeiden mukaan nurmelle massatapahtumissa, tulkita kaikkia oikealle punaisella kääntymistä koskevia kylttejä, tai tunnistaa tarkasti hotellien, lentokenttien ja muiden kohteiden nouto- ja jättöpaikkoja ympäri maata. Tällaiset rajoitteet estävät täysin itsenäisen ja rajattoman valtakunnallisen käyttöönoton. 

Teslan kilpailija Waymo ratkaisee autonomisten ajoneuvojen käytännön rajoitteet geoaidatuilla alueilla ja tarkoin ohjelmoidulla ohjelmistolla, joka hyödyntää HD-karttoja. Se ottaa huomioon muun muassa porttialueet, punaisella kääntymiskiellot, koulualueiden nopeusrajoitukset sekä tarkat nouto- ja jättöpaikat esimerkiksi hotelleissa ja lentokentillä. Tämä mahdollistaa turvallisemman ja sääntelyä noudattavan toiminnan. Waymo edustaa tasoa 4, joka edellyttää geoaitausta. Waymo käyttää lidaria, kameroita ja tutkia. 

Mikä on Lidar?

Lidar (Light Detection and Ranging), suomeksi valotutka, on keskeinen anturiteknologia, joka mahdollistaa autonomisen ajamisen. Se toimii ajoneuvon "silminä" luomalla tarkan, kolmiulotteisen kartan ympäristöstään, mikä on elintärkeää turvalliselle ja luotettavalle navigoinnille ilman ihmisen jatkuvaa ohjausta.

Lidar-järjestelmä toimii lähettämällä tuhansia tai jopa miljoonia näkymättömiä laservalon pulsseja sekunnissa. Nämä pulssit heijastuvat takaisin ympäröivistä kohteista – kuten muista ajoneuvoista, jalankulkijoista, rakennuksista ja tien reunoista – ja Lidar-anturi mittaa ajan, joka kuluu valon paluumatkaan.

Tämän "lentoaika"-tiedon (Time of Flight, ToF) perusteella järjestelmä laskee tarkan etäisyyden jokaiseen kohteeseen. Koska Lidar-anturi tyypillisesti pyörii jatkuvasti, se pystyy skannaamaan koko ajoneuvon ympäristön ja luomaan siitä reaaliaikaisen, yksityiskohtaisen pistepilven. Tämä pistepilvi muodostaa kolmiulotteisen mallin, jonka avulla ajoneuvon tietokonejärjestelmä voi:

  • Havaita ja tunnistaa kohteita: Lidar pystyy erottamaan tarkasti eri kohteiden muodon, koon ja sijainnin, mikä auttaa tunnistamaan esimerkiksi autot, polkupyöräilijät ja jalankulkijat.
  • Määrittää tarkan sijainnin: Vertaamalla keräämäänsä pistepilveä ennalta tallennettuun korkean resoluution karttaan, autonominen ajoneuvo voi määrittää oman sijaintinsa tiellä senttimetrien tarkkuudella. Tätä kutsutaan lokalisaatioksi.
  • Ennakoida liikeratoja: Jatkuvan skannauksen ansiosta järjestelmä voi seurata muiden liikenteessä olevien kohteiden nopeutta ja suuntaa, mikä mahdollistaa niiden tulevien liikeratojen ennakoinnin.
  • Välttää esteitä: Tarkan ympäristömallin avulla ajoneuvo voi turvallisesti navigoida ja välttää odottamattomia esteitä tiellä.

Yhdessä nämä anturit täydentävät toisiaan. Lidar tarjoaa tarkan 3D-rakenteen, kamerat tuovat visuaalisen kontekstin ja tutka varmistaa toimintavarmuuden haastavissa olosuhteissa. Tämä monipuolinen data antaa ajoneuvon tekoälylle parhaat mahdolliset lähtökohdat turvallisten ajopäätösten tekemiseen.

Yhteenvetona voidaan todeta, että Lidar on korvaamaton osa kehittyneitä autonomisen ajamisen järjestelmiä (erityisesti tasoilla 3-5), sillä se tuottaa poikkeuksellisen tarkan ja yksityiskohtaisen kuvan ajoneuvon ympäristöstä, mikä on edellytys turvalliselle ja itsenäiselle liikkumiselle.

Teslalla ei ole lidaria. Se ei tunnista kohteita, ajaa joskus päin punaisia, ei toimi pimeällä tai muutoin huonoissa keliolosuhteissa. Esimerkki: Waymo ja Tesla ajavat autonomisesti pimeällä tiellä. Molemmat havaitsevat möhkäleen kaistalla. Tesla ei kamerallaan havaitse kuin kappaleen ja ei tiedä pysähtyäkkö, väistää vai ajaa yli. Waymo tunnistaa kohteen kolmiulotteisesti ja ymmärtää onko este kivi vai vaaraton tyhjä pahvilaatikko.

Teslan robotaxislla on vääränlainen liiketoimintamalli autonomisille kyytipalveluille. Se edellyttää kunnallista, kalustopohjaista strategiaa, joka on geoaidoitettu eli maantieteellisesti rajattu kullekin kunta-alueelle. Geoaidoituksen avulla autonomiset kyytipalvelut voivat toimia tason 4 autonomisen ajamisen kyvykkyyksillä. Teslan strategia rajoittamattomille, valtakunnallisille toiminnoille vaatii tason 5 autonomista ajamista kaikkialla, mikä ei ole toteuttamiskelpoista vuosikausiin.

Seuraavan kuuden kuukauden aikana Teslan on osoitettava robotaxiliiketoimintansa menestys – ei ainoastaan 10–20 ajoneuvolla, jotka käyttävät etävalvojia tai -operaattoreita rajatulla alueella Austinissa. Sen on annettava jonkinlainen todiste siitä, että Elon Muskin lupaus sijoittajille sadoista tuhansista tai jopa miljoonasta autonomisesta robottitaksista ensi vuoden loppuun mennessä on toteutettavissa.

Tänä aikana moni asia voi mennä Teslan kannalta pieleen:

 Alkuvaiheen 10–20 ajoneuvon lanseeraus voi epäonnistua.

Alkuvaiheen lanseeraus voi onnistua, mutta sen jälkeenkin se saattaa edelleen vaatia rajatun alueen ja etävalvojia, mikä tukahduttaisi laajentumisen.

Alkuvaiheen lanseeraus voi onnistua, mutta osoittautua heikommaksi kuin Waymo ja Uber Austinissa.

Voi tapahtua vakava onnettomuus, joka vaatisi palvelun keskeyttämistä. Siinä tapauksessa osakekurssi voisi romahtaa.

Tesla voi epäonnistua yksityisomistuksessa olevien ajoneuvojen laivastonsa rakentamisessa, koska ne eivät tule kykemään tason 5 ajamiseen, mikä hidastaisi laajentumista luvattuihin satoihin tuhansiin ajoneuvoihin.  

Seuraavat kuusi kuukautta ovat Teslalle ratkaisevan tärkeitä. Jos robotaxiliiketoiminta ei lähde lentoon tänä aikana, se todennäköisesti heikentää osakkeenomistajien luottamusta sen robotaxipotentiaalin uskottavuuteen. Tämä voi johtaa yhtiön arvon ja osakekurssin laskuun. Osakekurssin laskulle ei välttämättä ole rajaa. Hidastuva automyynti ja paisuvat panostukset AI-teknologiaan voivat painaa yhtiön jopa tappiolliseksi. 

Voin toki olla väärässä, vaikka on mahdollista, että Teslan robottitaksistrategia onnistuu, pidän sitä kuitenkin erittäin epätodennäköisenä. On kuitenkin mahdollista, että Elon Musk onnistuu puhumaan faninsa ympäri jälleen kerran.  Onhan hän mainostanut täysin itsestään ajavaa FSD-järjestelmää ja muuta AI- robottiliiketoimintaa jo vuosia, ja hänen seuraajansa luottavat häneen edelleen. Teslan arvo on enemmän kuin koskaan sidoksissa yhden henkilön uskottavuuteen ja tuo henkilö on Elon Musk.

 

 

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SALKKUPÄIVITYS JA TIETO - TIE YLITUOTTOIHIN

Mihin nyt kannattaa sijoittaa

Osakepoimintatyökalu vailla vertaa