Momentum sijoitusstrategiana
Oletko tarttunut putoavaan puukkoon? Minä ainakin olen. Putoavalla puukolla tarkoitetaan sijoitusslangissa reippaasti laskenutta osaketta, jonka arvostustaso alkaa vaikuttaa houkuttelevalta. P/E-luku näyttää alhaiselta, osinkotuotto on melkein kaksinumeroinen. WAU, nyt ostamaan ja heti kun halvalla saa. Halpuus olikin petollista. Osakkeen lasku jatkuu ja sijoittaja alkaa hikoilla miettiessään ostaako lisää alentaen keskihintaa vai pitäisikö myydä tappiolla. Olet tarttunut putoavaan puukkoon...
Joskus toki sijoittaja onnistuu poimimaan osaketta pohjilta ja saa hyvän tuoton. Aina ei näin kuitenkaan käy. Itse olen tuskaillut amerikkalaisen teleoperaattori AT&T:n kanssa kyseisen ongelman parissa. AT&T oli osinkoaristokraatti (yli 25 vuotta vuosittaista osingon kasvattamista) ja pelkästään tämä seikka sai minut uskomaan, että yhtiön kurssi kääntyy ylöspäin. No eipä kääntynyt ja osinkoakin leikattiin vuonna 2022 rajun velkataakan pakottamana. Takkiin on tullut.
FAANG-osakkeetkin jäi aikanaan ostamatta kun ne tekivät uusia huippuja koko ajan ja olivat P/E-luvulla mitattuna aina mielestäni liian kalliita. Internet-kuplan kokeneena pelkäsin romahdusta. Aina tuli mietittyä, että olisi pitänyt ostaa jo vuosi sitten, nyt on liian myöhäistä. Ei kannata riskeerata rahoja.
Olen ryhtynyt muuttamaan ajattelutapaani. Edelleenkään en suostu maksamaan tähtitieteellisiä summia tulevaisuuden mahdollisista menestyjistä, mutta en enää samalla tavalla pelkää ostaa osaketta, joka on jo noussut reippaasti. Juna ei välttämättä ole vielä mennyt. Sijoitusuniversumista löytyy aina osakkeita, jotka eivät ole ylihinnoiteltuja, vaikka ovatkin nousseet jo 100-200%.
Klassisesti ajateltuna momentum mielletään tilanteeksi, jossa osake on nousukiidossa verrattuna omaan hintahistoriaansa. Tällöin voi mennä överiksi ja tulee ostaneeksi liian kalliilla. Momentum-sijoittamista voi ajatella myös ajatella myös toisin. Englanninkielinen termi "cross sectional momentum" tarkoittaa strategiaa, jossa sijoituskohteet valitaan sen perusteella, miten hyvin ne ovat suoriutuneet suhteessa verrokkiryhmäänsä. Strategia vertaa esimerkiksi eri osakkeiden tuottoja tai muita sijoituskohteita tietyllä ajanjaksolla ja valitsee sitten ne, jotka ovat suoriutuneet parhaiten ja välttelee huonoiten pärjänneitä.
Momentumin tuottopreemioita on tutkittu pitkään. Narasimhan Jegadeesh ja
Sheridan Titman dokumentoivat sen ensimmäisenä akateemisessa
artikkelissaan, joka julkaistiin vuonna 1993 nimellä "Returns to Buying
Winners and Selling Losers: Implications for Stock Market Efficiency".
Tutkimus osoitti, että menneiden voittajien ostaminen ja menneiden
häviäjien myyminen tuottavat merkittäviä poikkeavia tuottoja niiden
tutkimusjakson aikana. Muitakin tutkimuksia aiheesta on tehty ja ne vahvistavat havainnon. Ostamalla eniten nousseita pärjää paremmin kuin ostamalla eniten laskeneita.
Sijoittaminen on psykologiaa. Ankkurointiharha on sijoittajien luottamista ensimmäiseen saamaansa tietoon, kuten alkuperäiseen osakehintaan tai arvoon. Oletetaan, että kuulet ensimmäistä kertaa kaveriltasi osakkeesta A, jota kaverisi on ostanut hintaan 5€ kpl ja sen hinta on kolminkertaistunut 15 euroon. Tulee mieleen, että ostopaikka on missattu ja voisit harkita sen ostamista jos se palautuu lähelle alkuperäistä 5€ hintaa, joka on mieleesi syöpynyt "oikea hinta". 15€ on liian kallis hinta.
Kommentit
Lähetä kommentti