TESLA Q3- Analyysi

Onko Tesla matkalla kohti tappiota vai tekoälyn jättiläiseksi?

Teslan kolmannen neljänneksen tulos (Q3/2025) paljasti ristiriitaisen kuvan. Liikevaihto nousi 12 % 28 miljardiin dollariin, mutta nettotulos laski 37 %. Operatiivinen marginaali kutistui vuodessa 10,8 %:sta 5,8 %:iin. Yhtiö on yhä voitollinen, mutta kannattavuuden pohja on ohentunut selvästi. Ihmeellistä on myös, että marginaalit supistuivat, vaikka Teslan johdon mukaan raaka-ainekustannukset pienenivät. Miten käy marginaaleille jos kustannukset nousevat, niin kuin ne joskus tuppaavat tekemään?

Liikevaihdon kasvua selittää ennätyksellinen automyynti Yhdysvalloissa, sillä 7500$ verotuki uuden EV:n ostajalle poistui lokakuun alusta. Eli jokainen täysjärkinen amerikkalainen, jolle sähköauton hankinta oli ajankohtainen, osti sen ennen syyskuun loppua. Siltikin automyynnin kasvu oli laimeaa (7% kasvu vuodentakaiseen kvartaaliin), kun esimerkiksi General Motors kasvatti sähköautomyyntiään samalla aikajaksolla peräti 107%. Kiitos Trumpin hallinnon, Tesla ei voi myöskään enää myydä päästökrediittejä polttomoottoriautoja valmistaville yhtiöille. Nämä tuet ovat muodostaneet yli puolet Teslan viime aikojen tuloksesta. 

Ainoa hyvä asia Teslan tuloksessa oli energiasegmentin kasvu 44% vuodessa, mutta se on vain pieni osa (12% tai n. 3 miljardia dollaria) Teslan kokonaisliikevaihdosta ja kilpailijoita on tulossa markkinoille mistäpä muualta kuin Kiinasta.

Suurin syy heikentyneeseen kannattavuuteen on Teslan massiivisesti kasvaneet tuotekehityskulut. Elon Musk panostaa Optimus-robottiin ja Robotaxi-palveluun, jotka nielevät miljardeja vuosittain, mutta eivät tuota vielä mitään. Jos nämä hankkeet eivät ala tuottaa kassavirtaa seuraavien parin vuoden aikana, Tesla on vaarassa kääntyä tappiolliseksi jo vuonna 2026. Välitöntä konkurssin vaaraa ei sentään ole, sillä Teslan kassavarat ovat yli 40 miljardia dollaria.

Täysin autonomisesti ajava auto Teslan "camera only" tyylillä ja ihmistä parempi humanoidirobotti ovat äärettömän vaikeita asioita saavuttaa lähivuosien aikana jos ikinä. Musk on lupaillut näitä asioita tapahtuvaksi jo kohta vuosikymmenen, mutta valitettavasti edelleenkään ei olla lähelläkään tavoitetta. Kesällä Musk lupasi, että sen robotaksit ovat 180 miljoonan amerikkalaisen saavutettavissa vuoden loppuun mennessä. Todellisuudessa niillä voi ajaa parissa kaupungissa erittäin rajoitetulla alueella turvahenkilö etupenkillä. No onhan tässä vielä pari kuukautta aikaa lunastaa tuo lupaus.

Maalaisjärjellä ajateltuna Muskin visioiden saavuttaminen vaatisi mielettömän määrän AI- laskentatehoa tuotekehitykseen. Monet luulevat, että Tesla on johtava AI-yhtiö. Mutta kun ei ole. Tekoälyssä Tesla on tällä hetkellä kaukana kärjestä. Yhtiön oma AI-laskentateho, noin 120 000 H100-grafiikkaprosessorin verran, jää kauas Metan, Googlen ja Microsoftin datakeskuksista, joissa kapasiteetti on moninkertainen. Esimerkiksi Meta Platformsilla (META) oli vuoden 2024 lopussa viisinkertainen määrä, eli 600 000 H100 GPU:ta

Samalla Teslan investointitaso on vain kymmenesosa verrattuna muihin teknologiajätteihin. Q3 kvartaalilla vain reilu 2 miljardia dollaria ja se pitää sisällään kaikki yhtiön segmentit. Autojen varaosat ym. En siis mitenkään voi pitää mahdollisena, että Tesla taikoo pikkurahalla maailman edistyksellisimpiä tuotteita.

Kolmen skenaarion perusteella Teslan tulevaisuus näyttää tältä:

  • Epäonnistuminen: ilman uusia AI-tuloja Tesla tekee tappiota 2026–2027.

  • Osittainen onnistuminen: Tesla saa pikaisesti luvat ajattaa robotakseja rajoitetusti kaupunki kerrallaan laajentuen Waymon tyyliin. FSD tuo rajallista liikevaihtoa, yhtiö pysyy pinnalla jotenkuten.

  • Onnistuminen: Jos Robotaxi ja FSD (täysin automaattinen ajaminen missä tahansa ja milloin tahansa) toimivat laajasti ja Optimus-robotti saadaan liukuhihnalle, Tesla muuttuu oikeaksi “AI mobility” -yhtiöksi. Tämäkin tietysti vaatii, että FSD ei johda kohtalokkaisiin onnettomuuksiin ja humanoidirobotti on oikeasti hyödyllinen ja väsymätön työntekijä, eikä kömpelö lelu. 

Pidänkin ensimmäistä skenaariota todennäköisimpänä, koska uskon teollisuusrobottien olevan robotisaation suunta eikä Muskin hieman lapsellinenkin visio humanoidiroboteista. Samoin uskon, että "camera only" FSD on mahdoton. Kameroiden lisäksi tarvitaan monenlaisia sensoreita, tutkia ja lidar.

Toistaiseksi Tesla on ennen kaikkea autonvalmistaja, ei tekoälyyhtiö – ja sijoittajien kannattaa hinnoitella se sen mukaisesti. P/E 250 on hurja luku. Palantirin luokkaa. Palantir kuitenkin kasvaa 80% vuodessa. Tesla ei kasva, vaan on todellisessa vaarassa ajautua tappiolliseksi. 

Henkilö, joka uskoo Muskin toistuvasti pettäviin lupauksiin ja perustaa yhtiön tähtitieteellisen valuaation Muskin tarinoihin on fani, ei sijoittaja. Linkki Teslan osavuosikatsaukseen:

 https://assets-ir.tesla.com/tesla-contents/IR/TSLA-Q3-2025-Update.pdf

Kannattaa seurata vapaaherran blogia, sillä parin viikon päästä kirjoitan yhtiöstä, joka kasvattaa liikevaihtoa 30-40% vuodessa ja tulosta tuplaten siihen. Lisäksi yhtiön valuaatio on suorastaan halpa. Eli Teslan vastakohta. Kerron myös mistä yhtiön bongasin ja miksi sinunkin kannattaa liittyä palveluun, josta näitä kullanarvoisia vinkkejä löytää.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mistä löydät voittajaosakkeet ennen muita ja ajatuksia Teslasta

MISTÄ TUOTTOJA?

Jatkoa Teslasta