Miten AppLovinilla menee?
Kirjoitus sisältää affiliate-linkin.
Noin vuosi sitten kirjoitin AppLovin Corporationista, yhdestä Alpha Picksin suurimmista tähtinousijoista. Miten yhtiöllä nyt menee?
Yhtiökuvaus: AppLovin Corporation
AppLovin (APP) on vuonna 2011 perustettu kalifornialainen teknologiayhtiö, joka on noussut johtavaksi toimijaksi digitaalisen mainonnan ja markkinointiteknologian saralla. Yhtiön vahvuus perustuu sen tekoälyohjattuun AXON AI -moottoriin, joka optimoi mainonnan kohdentamista ja tehostaa asiakashankintaa reaaliajassa.
Alun perin pelimainontaan keskittynyt AppLovin laajentaa nyt voimakkaasti toimintaansa verkkokaupan ja connected TV:n (CTV) puolelle. Sen ratkaisut, kuten AppDiscovery, MAX ja Adjust, auttavat yrityksiä tavoittamaan yleisönsä entistä tarkemmin eri kanavissa – mobiilista televisioruutuun. Wurlin hankinta on vahvistanut AppLovinin asemaa CTV-mainonnassa ja avannut yhtiölle uuden kasvualustan suoratoistomainonnassa.
AppLovinin strategiana on tuoda pelialan ulkopuolisille toimijoille samat datavetoiset ja tekoälypohjaiset työkalut, jotka ovat tehneet siitä yhden digitaalisen markkinoinnin tehokkaimmista alustoista. Yhtiö pyrkii luomaan entistä syvempiä yhteyksiä brändien ja kuluttajien välille – tavalla, joka yhdistää mainosteknologian, datan ja luovan sisällön saumattomasti.
Miten yhtiöllä menee?
AppLovin julkaisi viimeisimmän neljännesvuosikatsauksensa 6. elokuuta ja ylitti jälleen sekä liikevaihto- että tulosennusteet Wall Streetin odotuksiin nähden. Liikevaihto jatkoi vahvaa kasvutahtiaan, nousten peräti 77,2 % vuodentakaisesta. Oikaistu osakekohtainen tulos (EPS) yli kaksinkertaistui vuodessa, 0,89 dollarista 2,39 dollariin. Kyse oli selkeästi laadukkaasta tuloskasvusta, sillä AppLovinin liikevoittomarginaali nousi huimasti 54 prosentista 76 prosenttiin!
On kuitenkin olemassa useita tekijöitä, jotka tukevat optimistisia ennusteita. AppLovin jatkaa määrätietoista työtä parantaakseen palveluitaan ja luodakseen lisää arvoa asiakkailleen. Syyskuun lopulla ilmoitettiin, että yhtiö valmistelee itsepalvelutyökalun (self-serve tool) lanseerausta. Tämä ominaisuus saattaa muodostua todelliseksi gamechangeriksi, ja syy on hyvin yksinkertainen: tähän asti jokainen mainostaja on tarvinnut manuaalisen käyttöönoton, mikä on ollut AppLovinille pullonkaula. Itsepalvelutyökalun avulla skaalaaminen helpottuu merkittävästi ja tuhannet uudet yritykset voivat liittyä alustan käyttäjiksi vaivattomasti. Kuinka merkittävä vaikutus tällä julkaisulla voi olla, selviää siitä, että uutisen jälkeen Morgan Stanley nosti AppLovinin tavoitehintaa 480 dollarista 750 dollariin.
Eikä Morgan Stanleyn analyytikot olleet ainoita, jotka suhtautuivat AppLoviniin nousujohteisesti. Esimerkiksi Wedbushin analyytikot uskovat, että AppLovinin liikevaihto voi kasvaa helposti 20–30 % vuodessa useiden vuosien ajan. He näkevät useita vahvoja kasvun ajureita mainitun itsepalvelutyökalun lisäksi, kuten peliliiketoiminnan kasvun, kansainvälisen laajentumisen mahdollisuudet ja verkkokauppamainonnan laajenemisen. Tulevaisuuden mahdollisuuksista Wedbush mainitsee myös CTV-mainonnan (connected TV). Tämä arvio vaikuttaa varsin realistiselta, sillä eMarketerin mukaan CTV:stä voi tulla television tärkein kasvun moottori.
Digitaalisen mainonnan ennustetaan kasvavan voimakkasti seuraavat kymmenen vuotta. AppLovinin pääkilpailijat Trade Desk ja Unity eivät analyytikoiden mukaan ole saavuttamassa AppLovinin teknologista etumatkaa. Tietenkin META ja GOOGLE imevät mainosmarkkinasta valtaosan jatkossakin, mutta hyvinkin realistisella 1,5-2% markkinaosuudella AppLovinin markkina-arvo voisi saavuttaa maagisen 1000 miljardin dollarin rajan nykyisellä arvostustasolla (P/E 65) vuoteen 2034 mennessä. Nykyinen markkina-arvo on n. 200 miljardia dollaria. Tavoite on kova mutta ei mahdoton. Nappaamalla isomman markkinaosuuden tavoite saavutettaisiin kohtuullisemmallakin arvostuksella. Ja liikevaihdon kasvu voi olla ennustettuakin nopeampaa. Skaalaus verkkomainontaan ja CTV:hen on vasta alussa.
AppLovin treidaa tällä hetkellä 620$ / osake. Nousua on tullut vuodessa lähes 290%. AppLovinin luokitus Seeking Alphassa on HOLD korkean valuaation myötä, mutta HOLD ei tarkoita myy. AppLovin on tuonut vapaaherrallekin satumaisia voittoja. (n.12x) alkuperäisestä ostohinnasta v. 2023. Pirun hyvä sijoitus siis ja ei olisi tullut ostettua ilman Alpha Picksiä.
Aion edelleen holdata AppLovinia, koska uskon, että yhtiöllä on vielä varaa kasvaa. Ehkä tarina on vasta alussa.
Disclaimer: Mennyt tuotto ei ole tae tulevasta eikä tämä ole sijoitussuositus. Jokainen vastaa omista sijoituksistaan.

.webp)
.webp)
Kommentit
Lähetä kommentti